In 2010 ben ik begonnen met schilderen. Ik heb me hierin weten te bekwamen, middels diverse cursussen.
In eerste instantie was dat overwegend figuratief en gaandeweg is dat meer abstract geworden.
De afgelopen jaren ben ik geraakt door de materieschilderkunst, met zijn aardse kleuren en grove structuren.
Daarop ben ik me dan ook gaan toeleggen.
Ik heb me ontwikkeld tot beeldend kunstenaar in, zoals ík het noem, grounded art.
ARTIKEL UIT HET KUNSTMAGAZINE "KUNST IN OOTMARSUM", 2025
Ode aan de aarde van Felix Jansen
De werken van kunstenaar Felix Jansen ‘stammen’ als het ware uit de aarde.
Zijn liefde voor de wereld straalt af van zijn schilderijen. Zijn creaties zijn een ode aan de aarde. “De wereld is beestachtig mooi, maar een deel van de mensheid behandelt de aarde beestachtig,” laat de betrokken kunstenaar weten. Het zegt veel over Felix Jansen, die steeds meer zijn ‘Grounded Art’ ziet als een ode aan de aarde. “Ik geniet zo van alle facetten, die ik tegenkom op allerlei plekken op deze wereldbol. Die ervaringen neem ik mee in mijn schilderijen. Ik voel me heel erg verbonden met deze aardkloot. Het oer, de fossiele gesteenten en zoveel meer zijn mijn inspiratiebronnen.”
Autodidact
Felix zag in 1952 het levenslicht in Duiven. Kunst zat in zijn bloed, maar dat werd niet zijn werk in zijn werkzame leven. “Ik kwam in het traject van coachen en trainen en dat vond ik ook heel erg leuk. In mijn vrije tijd bezocht ik echter veel musea en ook voor het theater en de muziek had ik ook zeker mijn interesse. Daarnaast is fotograferen tot op de dag van vandaag één van mijn hobby’s. In 2010 ben ik echt begonnen met schilderen. Dankzij diverse cursussen heb ik me weten te ontwikkelen. In eerste instantie vaak figuratief, maar het werd steeds meer abstract. Ik werd geraakt door materieschilderkunst met de aardse kleuren en de vaak grove structuren. Daar ligt wat mij betreft ook de basis voor het ‘Grounded Art’.”
Het knappe is dat Felix Jansen zichzelf heeft kunnen ontwikkelen tot een kunstenaar, die als het ware de schepping van allerlei elementen in de natuur in beeld kan brengen. “Pakweg vijftien jaar geleden ben ik begonnen met schilderen. Na een paar jaar heb ik me aangesloten bij een schildersclub. In dit collectief krijg ik veel inspiratie, omdat we onze werken bespreken en delen met elkaar. Van daaruit heb ik mijn eigen route ontwikkeld.
Mijn interesse voor de aarde, gevoed door mijn foto’s werd steeds meer en meer en dat voelde heel erg goed. Als ik met een nieuw werk begin, heb ik eigenlijk geen beeld voor ogen. Ik twijfel echter nooit, want het onvoorspelbare, het onverwachte en het rijk der verbeelding vormen voor mij een rotsvast fundament. Ik hou van reliëf in mijn werken en dat breng ik aan met palet – en kartelmessen. Daarna schilder ik het af met kwasten. Het ene werk kan in één keer klaar zijn en een ander werk vraagt dagen en soms wel weken voor het af is. Je ‘bouwt’ steeds verder aan je kunstwerk.
Op het moment dat het voor mij echt goed voelt, zit ik in een andere wereld. Een soort flow, die me veel voldoening en vooral veel warmte geeft,” belicht Felix Jansen het ontstaan van zijn werken. “Het schilderen blijft voor mij een boeiend spel van kleuren, vormen en structuren. Dan weer vloeiend dan weer ruw en echt nooit eindig.”
Bijzondere ervaring
Op een expositie in Wychen was er voor de kunstenaar een ontmoeting met een bijzondere ervaring. “Een vrouw kwam met haar blinde zus binnen en ze vroegen of ze mijn schilderijen mochten aanraken. Natuurlijk zeg je dan ja. Heel bijzonder was het hoe geroerd en geraakt deze blinde vrouw reageerde. Ze kon het schilderij benoemen, zoals zij het ervaarde, voelde en het in haar beleving typerend associeerde. Dat gaf mij een geweldig gevoel, want ook blinde mensen voelen bij mijn werken echt iets dat ze meenemen in hun beleving. Een prachtig moment, dat ik nooit zal vergeten.”
Een bijzondere ervaring hoopt Felix Jansen ook tijdens Kunst in Ootmarsum te ervaren. “Ik ben er een keer eerder geweest en heb dat als heel positief ervaren. Het was heerlijk om er te zijn en er hing een goede sfeer. De organisatie staat als een huis, dus ik kijk nu al uit naar dit kunstevenement. Ik breng veel nieuwe werken meen en ook wat kleinere schilderijen, die daar heel goed tot hun recht komen. Het worden ongetwijfeld drie fantastische Kunstdagen in Ootmarsum. Samen met andere praten over mijn werken en vooral om de ongekende schoonheid van de aarde te benadrukken en dat we daar als mensen een belangrijke rol in hebben om die schoonheid te behouden,” sluit Felix Jansen zijn verhaal af.
Peter Baanstra, redactielid Kunstmagazine "Kunst in Ootmarsum"